Alla inlägg under oktober 2012

Av Linn - 18 oktober 2012 02:31


Älskade lilla Lycka.

Du har lärt mig så mycket. Vi har gjort fel ibland, gjort om och gjort rätt.

Fortfarande är vi bara i början av allt vi ska lära oss tillsammans.

Du lär mig, jag lär dig, tillsammans lär vi oss. Tillsammans.

Det finns inte ord att beskriva, hur mycket du betyder för mig   


 




Av Linn - 18 oktober 2012 01:55


Jag försöker att bli duktigare på att variera middagsmaten, idag blev det en fiskgryta med saffran, sambal oelek och lime. Ovanlig och god! Åt den tillsamans med ris o sallad.


 


Fiskgryta med saffran, sambal oelek och lime


Smör +  matolja till stekning

400 g vit fisk (torsk, sej, hoki tex) jag tog torsk, ett paket fryst torsk är 400 g

100 g lax jag tog 2 st laxfileér från ett sånt där fryst 4-pack med lax, så det blev nog närmare 200 g

1 liten gul lök, 2 vitlöksklyftor

½ fänkålsstånd

2-3 morötter

½ paprika, jag tog gul paprika

1-2 msk tomaturé,

1 lime (juicen)

1 buljongtärning (grönsak)

3 dl vatten

2 dl grädde

1 dl creme fraiche eller matlagningsyoghurt

½-1 tsk socker

½-1 pkt saffran

½-1 tsk sambal oelek

Ev 1-2 msk maizena eller mjöl att reda med om man vill

Basilika (jag tog fryst basilika)


Hacka och fräs löken i olja + smör, tillsätt hackad fänkål och morotsslantar, rör ner tomatpuré och låt fräsa någon minut, ha i paprikan när det andra fått fräsa en stund.


Pressa limejuicen i vattnet, blanda ner i grytan och ha i creme fraiche, grädde, sambal oelek och buljongtärning. Blanda ner saffranet stött med sockret, pressa i vitlöken och låt puttra under lock i 10 - 15 minuter.


Skär den halvtinade/tinade fisken i bitar och lägg i grytan, sjud 5-10 minuter. Red ev med maizena,

strö över basilika och servera antingen som det är med ett gott bröd, eller tillexempel till ris/potatis och sallad.



Presentation


Glad tjej som skriver om livet på landet, husfix,
islandshästar, mat och livet i allmänhet,eller synnerhet.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards