Direktlänk till inlägg 6 januari 2013

Fiskarhustruns fisksoppa

Av Linn - 6 januari 2013 18:49


Den här soppan har vi fått till lunch på ridkurserna i Mädan, och den har varit så mättande och god när man kommit in i värmen efter ett svettigt ridpass ute i kylan. Provade att göra den själv för första gången idag, och det blev en hit! Kommer absolut att göras fler gånger, vi åt den med bröd och en klick vitlöksaioli.



Fiskarhustruns fisksoppa


400 g torsk i bitar, tinad

ca 100 g (1 laxfilé) i bitar, tinad

ca 2 msk smör eller olja till stekning

10 små gula lökar, skalade och hackade

2 burkar hela skalade tomater (á 400 g)

5 dl vatten + 2 fiskbuljongtärningar

1 dl vitt vin (kan uteslutas om man vill)

1 tsk torkad timjan

250 g räkor (eller 100 g färdigskalade räkor)

1 - 1,5 dl vispgrädde, vispad till hårt skum

finhackad dill (vi tog fryst)

Ev salt


Fräs löken i smöret/oljan, tillsätt tomater, buljong, ev vin och timjan.

Låt sjuda i ca 15 minuter.


Lägg ner fisken skuren i små bitar, sjud ytterligare ca 5 minuter och lägg sedan ner skalade räkor.

Rör försiktigt i den hårt vispade grädden, hetta upp o strö finhackad dill över.

Servera med ett gott bröd. Vitlöksaoili att klicka ner i soppan är gott till!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linn - 18 december 2012 10:47


  Kyckling-taco lasagne   Stek: 500 g strimlad kycklingfilé 1 påse tacokrydda (ta ev lite mer om det behövs) 1 dl vatten ca 2 msk smör till stekning   Rör ihop: 400 g krossade tomater 2 dl mjölk 2 dl creme fraiche 1 gul hac...

Av Linn - 12 december 2012 03:09

Provar att blogga från mobilen, hoppas det fungerar! :-) Hittade detta recept på bloggen "En smak av Karin" och den enda ändring jag gjort är kryddningen och att byta ut hennes blandfärs till älgfärs av den enkla anledningen att min sambo jagar o...

Av Linn - 18 oktober 2012 02:31


  Älskade lilla Lycka. Du har lärt mig så mycket. Vi har gjort fel ibland, gjort om och gjort rätt. Fortfarande är vi bara i början av allt vi ska lära oss tillsammans. Du lär mig, jag lär dig, tillsammans lär vi oss. Tillsammans. Det finns...

Av Linn - 18 oktober 2012 01:55


  Jag försöker att bli duktigare på att variera middagsmaten, idag blev det en fiskgryta med saffran, sambal oelek och lime. Ovanlig och god! Åt den tillsamans med ris o sallad.       Fiskgryta med saffran, sambal oelek och lime   Smö...

Av Linn - 26 november 2011 01:29

  Har massor jag måste uppdatera bloggen om som hänt senaste tiden, Hinni-kurs (2 stycken till o med), ridning, träning, lite inköp och nåt recept! Återkommer senare i helgen när jag har lite ork :) ...

Presentation


Glad tjej som skriver om livet på landet, husfix,
islandshästar, mat och livet i allmänhet,eller synnerhet.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards