Alla inlägg under december 2012

Av Linn - 18 december 2012 10:47


Kyckling-taco lasagne


Stek:

500 g strimlad kycklingfilé

1 påse tacokrydda (ta ev lite mer om det behövs)

1 dl vatten

ca 2 msk smör till stekning


Rör ihop:

400 g krossade tomater

2 dl mjölk

2 dl creme fraiche

1 gul hackad paprika (jag tog hälften röd, hälften gul)

ca 10 cm skivad purjolök

Ev 1-2 burkar Creme Bonjour "taco" (jag tog 2 st)


salt, peppar

ca 3 dl riven ost

Lasagneplattor, färska eller torkade


Sätt ugnen på 200 grader.

Stek filen i smör så att de får färg, salta o peppra,

häll i tacokryddan + 1 dl vatten, rör om o låt puttra i några minuter.

Rör ihop krossade tomater, mjölk, creme fraiche, ev creme bonjour.


Smörj en ugnsform o lägg i ett lager lasagneplattor, varva sedan kyckling,

tomatröra och grönsaker och bygg på med så många plattor/varv som det

räcker till, beroende på storleken på formen du använder.


Strö ost överst o ställ in i ugnen 20-25 min om du har färska plattor (det hade jag),

annars ca 30-35 min. Servera med sallad.


 

Av Linn - 12 december 2012 03:09

Provar att blogga från mobilen, hoppas det fungerar! :-)

Hittade detta recept på bloggen "En smak av Karin" och den enda ändring jag gjort är kryddningen och att byta ut hennes blandfärs till älgfärs av den enkla anledningen att min sambo jagar o vår frys är full med älgkött (som ju både är gott o magert), men har du inte älgfärs, så går det givetvis bra att använda samma mängd blandfärs.
Vi tycker pajen är grymt god och äter den med en grönsallad och ev en klick hemgjord lingonsylt till.


Köttfärspaj med kantareller (4 portioner)

Deg:
150 g smör
3 dl mjöl
2 krm salt
4 msk vatten

Knåda ihop och ställ kallt i 30 minuter.

Fyllning:
2 gula lökar, hackade
500 g älgfärs
1,5 tsk salt
1,5 krm vitpeppar + ev lite svartpeppar och grillkrydda
150 g blansvamp (helst kantareller) -om torkade,blötlägg 1-2 dl i ca 20 min
2 msk mjöl
1 dl vatten
2 msk fransk senap (dijon)
1 msk kinesisk soja
1 dl hackad persilja (vi brukar ta fryst)
1,5 dl gräddfil
150 g riven ost

Stek färsen tillsammans med löken, krydda och tillsätt svampen (om du använt torkad blötlagd svamp, häll ur o krama ur vattnet) o låt steka en stund.
Strö över mjölet o tillsätt vatten.
Rör ner soja, persilja o gräddfilen.

Tryck ut pajdegen i en pajform, nagga o häll i fyllningen, strö till sist över osten på toppen.

Grädda pajen i 20-25 minuter i 225 grader.
Servera med en riktigt god grönsallad!

Presentation


Glad tjej som skriver om livet på landet, husfix,
islandshästar, mat och livet i allmänhet,eller synnerhet.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards